SOMMERHUNDEKJØRERSKOLEN 2017

Moi! Kirjoitan tänne nyt postausta ehkä miun parhaasta viikosta ikinä eli valjakkourheiluleiristäni Norjassa! Suomesta Norjaan meitä lähti neljä tyttöä ja leiri kesti seitsemän päivää eli sunnuntaista sunnuntaihin. Suosittelen myös kattomaan päivien loppuihin linkitetyt videot!

SU 2.7.2017

Heräsin kolmen aikaan yöllä kahden tunnin yöunien jäkeen, puin rennot vaatteet päälle, söin, tarkistin tavarat ja raahauduin matkalaukkuni kanssa autoon. Käytiin hakemassa miun täti mukaan matkalle. Koko automatkan ajan yritin nukkua, mutta en saanut unta, mutta kohta oltiinkin jo lentokentällä. Menin sisälle ja siellä näinkin jo Jaden, Jonnan ja Mirkan joiden kanssa vietin seuraavat seitsemän päivää. Eniten matkalle lähtemisessä pelkäsin, että matkalaukkuni painaisi enemmän mitä se saisi.  Kun käytiin viemässä matkalaukut niin puntari näytti matkalaukkuni painoksi 19,2 kg.
Turvatarkastuksen jälkeen kierreltiin ja käytiin syömässä.

Hengissä selviydyttiin Norjan lentokentälle. Käytiin etsimässä meidän matkalaukut ja sitten ruvettiin etsimään Novaa joka oli saapunut Norjaan jo aikaisin aamulla Amerikasta. Seikkailtiin vähän aikaa ja sitten näimme Novan ja Eiran, joka oli tullut hakemaan meitä. Sullouduimme matkalaukkujemme kanssa Eiran autoon. Matka lentokentältä Gausdaliin kesti noin kolme tuntia ja kaikilla alkoi olla jo nälkä joten pysähdyttiin mäkkärissä matkanvarrella. Syötiin ja jatkettiin matkaa. Maisemat olivat ihan sairaan hienoja jo autosta katsottuna.

Saavuimme perille Gausdaliin paikkaan mihin meidät majoitettiin. Ajelimme ympäriinsä hetken ennen, kun löysimme miun ja Mirkan mökin. Jouduttiin odottamaan hetki kunnes mökin ovi tultiin avaamaan meille ja samaan aikaan Mikal toi ruokaa jääkaappiin ja tuli juttelemaan ja kyselemään kaikenlaista. Saatiin myös pino papereita jossa luki meidän viikon aikataulu ja kaikkee muuta tärkeetä. Meidän kaks Norjalaista kämppistä Helene ja Emilie koirineen valtas niitten oman huoneen.

MEIDÄN TAKAPIHA

Melkeen heti sen jälkeen Sigve ja Tessa tuli tuomaan meille koirat, koirien tavarat, ruuat ja häkit. Mökki oli muuten tosi hieno, mutta neljän koiran häkit oli vaikea saada mahtumaan järkevästi. Itse laitoin oman koiran meidän huoneeseen miun sängyn viereen ja Mirkan lainakoira Stil meni ulko-oven viereen. Stilin häkin siirsin myöhemmin meidän huoneeseen, koska se ulisi niin paljon.

Lähdettiin kävelemään leirinvetäjien mökille, koska meidän piti tavata siellä. Meillä oli erilaisia pelejä joista pelattiin amerikkalaistajalkapalloa ja sulista. Ennen kuin meidät jaettiin sponsoriryhmiin vetäjät Eira, Tessa, Mikal, Sigve, Adrian ja Inge kertoivat meille vähän itsestään. Kristoffer ja Birgitte eivät olleet vielä saapuneet leirille. Yksi sponsoreista oli Mamut ja itse kuuluin siihen ryhmään. Saatiin sponsoreilta pussit joissa oli uudet punaiset treenitakit, vetonarut, joukkuepaidat, juomapullot, koiralle palautus- ja energiajuomaa. Tämän jälken pääsimme vihdoin sömään! Ruuan jälkeen meillä oli vielä meidän ensimmäinen joukkuekisa. Kahden tunnin yöunien, matkustamisen ja koko tämän päiän jälkeen suihku ja nukkumaanmeno tuntui TOSI hyvältä.

MA 3.7.2017

Herätyskello soi 7.00 ja oli maailman siisteintä herätä synttäriaamuna näistä maisemista!
Käytettiin koirat ulkona ja annettiin niille juotot. Ite tykkäsin vetää treenikamat päälle jo heti aamusta ettei aamupalan jälkeen tullut kiire. Sitten nopeesti aamupalalle. Jokaisella aamupalalla syötiin sponsoriryhmissä, koska vetäjät saivat ilmoitettua helpommin koiratreeneistä, sillä meidän koiratreenit oli joka päivä samoissa ryhmissä. Minun ryhmällä oli kicbiketreeniä koiran kanssa. Hain Indian ja mentiin sovittuun paikkaan. Koska miulla ei ollut omaa kickbikeä mukana niin jouduin lainaamaan Mikalilta. Norjalaisilla oli todella outoja adapterivirityksiä kikkareissaan. Joillakin adapterit olivat muovisia ja joltain ne puuttivat kokonaan. Sanoin Sigvelle, että tarvitsen adapterin niin se vaan sano et tän voi aittaa näinki ja se vaan kiepautti vetonarun kikkariin kiinni. Olin varmaa aika hämmentyneen näkönen :D
Treeni meni hyvin miun ja Indian osalta. Matkaa tuli jokunen kilsa, mutta pysähtelimme monta kertaa teiden ohi virtaavissa joissa juottamassa koiria. Treenin jälkeen meillä oli vielä teoriaa ja treeniä pyörillä ja kickbikeillä ilman koiria sekä jouduin pöydän päälle kuuntelemaan, kun muut minun ympärillä lauloi synttäri laulun :D

Lounaan jälkeen oli toisen joukkuekisan aika. Se joukkue joka rakensi korkeimman tornin tietyn mittaisista oksista, voitti.

ANJA <3

Kisan jälkeen luvassa oli Skeikampen up eli intrvallitreeni vuorenrinnettä ylös. Juostiin 3 minuuttia niin kovaa kuin pystyimme ja nopeastihan siinä vauhti hyytyi. Tämän jälkeen aina minuutin tauko ja hitaampia odotellessa jouduimme aina kävelemään vähän alaspäin. Tämän toistimme viisi kertaa. Kolme kilometriä yrkkää mäkeä ylös 1500 metrin korkeuteen juokseminen ei loppujenlopuksi ollut edes niin paha. Juostessa ylös kyllä huomasi, että ilma oheni huomattavsti.

Kun kaikki olivat selvinneet Skeikampenin päälle, oli aika ottaa ryhmäkuva, mutta kun kaikki olivat jo valmiina kuvaan kuulin, kun joku laittoi kaijuttimesta sen perus synttäri biisin tajusin, että ne aikoo taas laulaa miulle. Sit ne käski miut seisomaan vielä kaiken lisäksi kiven päälle kaikkien eteen :D

Kun oltiin otettu kuvat niin lähdettiin hiljalleen kävelemään rinnettä alas.

Päivällisen jälkeen oli vielä vapaaehtoista ohjelmaa, mutta me tylsimykset menimme huoneisiimme kattomaan netflixiä ja nukkumaan.

TI 4.7.2017

Aamulla herätys normaaliin aikaan ja syömään.
Tänään oli yksi miun lemppari koiratreeneistä eli canicross (koirajuoksu). Kävin laittamassa Indian valmiiksi ja sitten lähdimme itse treenien kimppuun. Käytiin ensin lämmittelemässä ilman koiria. Ensin juostiin 2 km ja venyteltiin. Haettiin koirat jotka odottivat innoissaan meidän mökeissä. Ensin käveltiin tai juostiin (itse juoksin) kilometri loivaa mäkeä alaspäin. Siellä odotimme kävelemällä tulleet ihmiset. Sitten laitoimme mäen kahteen osaan ja juostiin se massalähdöillä intervalleilla ylös. Sitten kun intervallit oli vedetty niin meillä oli vielä yksi peli, jota oltiin aikaismmin leikitty ilman koiria ja nyt leikittiin sitä niiden kanssa. Sitten käytiin kuuntelemassa teoriaa ylikuumenemisesta ja ravinnosta sekä kerroimme omista tavoistamme treenata koiria.

Ruokailun jälkeen oli meidän kolmas sponsoriryhmien välinen kisa. Meillä oli suunnistusta.
Tämän jälkeen minä ja India päästiin tokoilemaan. Osa porukasta meni treenaamaan, mutta suurin osa (minä mukaan ukien) oli ihan poikki suunnistuksesta.

Illalla me lähdimme telttailu paikalle joenrantaan johon ensin kannoimme tavarat ja pystytimme teltan.
Pelailtiin kirkkistä ja jotain muita pelejä (ja yhden pelin voitin !! :D) Käytiin hakemassa kuivia oksia metsästä ja katsottiin, kun muut sytyttivät nuotiota. Mikal tuli kysymään meiltä, että haluttaisiinko mekin, sillee et siit tulis pikku kisa. Tottakai myö suostuttiin ja meidän eräjormataidot taas loisti kun saatiin hieno nuotio palamaan aikasemmin, kun norjalaiset jotka oli alkanu sytyttää 5 minuuttia aikasemmin! Hah siitäs sai :D

Sit vuoltiin tikut vaahtokarkkien paistamiseen ja jätettiin ne hetkeks, kun käytiin antamassa ruuat ja käyttämässä koirat ulkona. Kun tultiin takas niin joku oli varastanu miun hienon tikun, joten menin "vihasena" vuolemaan uuden ja siitä tuli vielä hienompi, hah. Sit vaan paisteltiin vaahtokarkkeja ja kerrottiin outoja asioita itsestämme. Jostain myös tuli idea chubby bunny haasteeseen jonka hävisin loputtoman naurukohtauksen takia. Vasta yhden aikaan pääsimme nukkumaan.

Vlog 2 - SHKS 2017

KE 5.7.2017

Meidät herätettiin teltoistamme puolen seitsemän aikoihin. Väsyneinä, mutta hyvin nukkuneina pakkasimme nopeasti tavaramme ja purimme teltan. Kapusimme mäen ylös, kävimme viemässä tavarat ja vaihtamassa vaatteet. Juotin Indian ja lähdin aamupalalle.  Aamupalalla syötiin normaalisti ja tehtiin eväät ja valmistauduttiin melkeen koko päivän kestävään vaellukseen.
Saimme valita lyhyen, keskipitkän tai pitkän matkan ja tottakai me Jonnan ja Jaden kanssa otimme pisimmän reitin joka oli noin 20 km.

Käytiin vaihtamassa vaatteet, pakkaamassa kamat ja hakemassa koirat. Reppua en itse ottanut koiralle, koska oli niin kuuma.

Lähdimme kävelemään noin viidentoista hengen porukassa. Jo aamusta aurinko paistoi kuumasti, mutta heti kun aurinko meni piiloon tai tuuli tuli todella viileä. Meille kolmelle valitettiin liian nopeasta vauhdista ja sanottiin, ettei tämä ole mikään juoksukilpailu :D Itselleni vauhti oli ihan perus kävelyvauhtia. Maisemat olivat ihan uskomttoman kauniita. Vähän alle puolessa välissä matkaa oli pieni lammikko johon päästimme koirat juomaan ja viilentymään. Hetken päästä paikalle saapui myös lyhyemmille matkoille osallistuneet ryhmät. Päätimme pitä tunnin tauon ja syödä eväät siellä. Siihen lämpimään auringonpaisteeseen olisi voinut nukahtaa. Jatkoimme matkaa ja Indialle oli tullut niin kova jano, että kun se näki seuraavan joen se olisi voinut juoda sen tyhjäksi, koka vesi ei aijemmin ollut maistunut joista ja lammista.

Kapusimme ison huipun päälle asti jossa nappasimme tyttöjen kanssa pari kuvaa muistoksi ja pidimme sielläkin lyhyen tauon, kun odottelimme osaa porukasta jotka halusivat kiivetä ylös toista kautta. Lähdimme laskeutumaan kivistä rinnettä alas jossa taitoin nilkkani ainakin miljoona kertaa. Rinteet olivat täynnä lampaita, mutta Indiaa ei kiinnostanut pätkääkään... ONNEKSI!
Kun pääsimme tielle törmäsimme vielä kadenkymmenen lehmän laumaan ja pariin pyöräilijään, kaaduin ja rikoin housuni sekä tuskailimme kipeiden jalkojemme kanssa takaisin leirialueelle.

Suihkun ja vaatteiden vaihdon jälkeen menimme syömään ja siitä mökeille. Yöllä menimme sovittuun paikkaan ja sitten hyppäsimme pakujen kyytiin. Ohjaajat hurjastelivat meidät... en kerro minne, mutta sinne mihin he meidät veivät pelasimme "The night game" nimistä peliä pienissä ryhmissä.

Vlog 3 - SHKS 2017

The night game

TO 6.7.2017

Torstaina en meinannut saada itseäni ylös sängystä, koska kaksi edellistä yötä oli mennyt noin viiden tunnin yöunilla. Aamupalan jälkeen oltiin valmistauduttu koirien kanssa lähtemään treenaamaan pitkää matkaa, mutta ilma oli jo aamusta aivan liian kuuma joten tyydyttiin kuuntelemaan ja keskustelemaan aiheesta. Ja sen jälkeen meidän ryhmällä oli vähän enemmän vapaata kuin muilla. Vapaan jälkeen lounaalle ja lounaalta kisaamaan. Joukkuekisassa luvassa oli viesti jossa oli erittäin paljon pyörimistä, pomppimista, punnertamista sekä jauhoisia naamoja. Päästiin toiselle kierrokselle JA ME VOITETTIIN SE VIESTI, ilmeisesti pomppiminen ja pyöriminen hallussa :D

Iltapäivällä pääsi mukaan joko pyörä- tai kickbiketreeniin ja tietty me suomalaiset kikkariin osallistuttiin. Sain ihanalta Marenelta lainaan fat maxin eli kickbiken paksuilla renkailla. Sillä pysyin melkein koko ajan ekan porukan mukana, vaikka olikin välillä aika raskas potkuttaa. Tämän jälkeen vielä treenattiin tekniikkaa Jaden ja Jonnan opastuksella. Ilta meni taas syödessä ja Jaden ja Jonnan mökissä hengailussa.

PE 7.7.2017

Heräiltiin taas samaan malliin kuin muinakin aamuina. Aamupalan jälkeen meillä oli taas normaalisti koiratreeniä ja ittelläni aiheena koirahiihto ja nordic style. Ekana meillä kuitenkin oli teoriaa. Aikaisemmat ryhmät olivat itse treenin aikana juosseet ja kävelleet suolla ja pitänyt jotain kisaa, mutta meillä oli sama mäkitreeni kun ensimmäisenä päivänä, mutta vaan koiran kanssa ja taas selvisin ylös ensimmäisten joukossa! Treenin jälkeen kävimme syömässä ja kävimme ottamassa kuivia vaatteita mukaamme. Hyppäsimme ohjaajien autoihin ja matkamme kohti suota alkoi. Luvassa oli siis suojalkapalloa, mikä kesti jalkapallona alle viisi minuuttia, kun muta alkoi jo lennellä. Se oli NIIN hauskaa ja lopuksi pääsimme vielä uimaan ja huuhtomaan enimmät mudat pois vaatteistamme.

Henkilön SHKS - Sommerhundekjørerskolen kuva.

Sitten kiipesimme mäen ylös autojen luokse. Emme jaksaneet vaihtaa vaatteitamme, joten kylmissä ja märissä vaatteissamme seisoimme autossa matkan takaisin mökeillemme. Lämmin suihku tuntui TODELLA hyvältä. Sitten menimme nopeasti syömään.

Ruuan jälkeen meillä oli tiimikisa johon kuului pulloon pissimistä, ilmapallojen puhaltamista, ruuantähteiden juomista ja kaikkea muuta kivaa :)))) Joukkueemme tuli toiseksi siinä viestissä.

Viestin jälkeen mentiin teoriahuoneeseen ja meille sanottiin, että meidän pitää tehdä laulut ryhmissämme leiriin liittyen ja esittää ne viimeisenä iltana. Suurin osa porukasta lähtivät muualle kirjoittamaan sanoja, mutta me jäimme tekemään meidän biisiä. Saatiin se suht nopeesti valmiiks ja siitä tuli ihan hyvä. Lähdin meidän mökille ja siellä oli yks ryhmä tekemässä niitten biisiä valmiiks. Menin suihkuun ja sain kuunnella hyvää musiikkia siinä samalla :)) Käyttelin koirat ulkona ja sitten, kun muut olivat lähteneet niin me jäätiin juttelemaan meidän kämppisten kanssa. Jonna ja Anja tuli vielä käymään ja menin niiten kanssa vielä toisten mökkiin juttelemaan ja olemaan. Sitten menin nukkumaan.

LA 8.7.2017

Herättiin aamupalalle ja siitä lähdimme koiratreenien kimppuun. Kahtena vikana päivänä saatiin itse valita jonkun niistä neljästä treenimuodosta joita meillä oli aikaisemmin viikolla ollut. Lauantaille valitsin pitkän matkan, koska se jouduttiin torstaina perumaan, kun oli liian kuuma koirien pitkän matkan treenaamiselle. Treeni meni hyvin, pääsin itse ajamaan ja pysähdeltiin usein juottamaan ja tarkastamaan tassut. Matkaa kertyi noin 10 km.

Koiratreenin jälkeen muutama ihminen me mukaan laskettuna kerrottiin valjakkoureilusta ja kisaamisesta eri maissa. Sitten ruoka ja kaupassa käytni, joiden jälkeen oli camp relay ja haha, voin sanoa, että oli hauskaa! Koska oli vika ilta Norjassa niin oikeastaan ilta ja yö oltiin muiden mökissä yhdessä kuuntelemassa musiikkia ja juttelemassa. Yöllä, kun menin takaisin meidän mökille niin pakkasin vähän omia tavaroita, vaikka kello olikin jo vaikka mitä.

GAUSDAL AT NIGHT

SU 9.7.2017

Oli haikea olo aamulla herätessään kun tiesi, että enää hetki niin joutuisi lähtemään kotiin päin. Aamupalalle mentiin viimeistä kertaa ja sitten mökeille valmistautumaan vikaan treeniin. Oltiin osallistuttu canicrossiin ja vain yksi oli osallistunut nordic styleen, niin ne oli yhdistetty eli samaa kuin perjantaina. Me viisi ja Tessa juostiin meidän viikon aikana kuolleilla lihaksilla kukkulan päälle asti ja ihan huippu fiilis sen jälkeen. Juteltiin samalla, kun käppäiltiin rinnettä alas.

Treenin jälkeen vuorossa oli enään vaan siivoamista ja pakkaamista ja sitä myös riitti. Kun mökki oltiin käyty tarkastamassa ja ovi  laittamassa lukkoon, raahauduimme vetäjien mökkien eteen odottamaan Eiraa. Siinä hengailimme ohjaajien ja lampaiden kanssa. Ja kohta me jo lähdettiinkin. Mäkkärin kautta lentokentälle, jossa meillä oli ihan rutkasti aikaa. Lentokentällä hengailtiin ja jutusteltiin Novan kanssa (leiristä ja kaikesta muusta kivasta), joka myös odotteli lentoaan takaisin kotiinsa Amerikkaan.

INSTAGRAM: ELLAPOLLANEN

Ja noin kello 00.00 olin kotona niin väsyneenä, mutta niin onnellisena! Kiitos ihan älyttömästi kaikille jotka oli mukana tolla leirillä. Oli ihana saada sieltä paljon uusia kavereita ja ensinnäkin tutustua kaikkiin mielettömiin ihmisiin! <3

Kuvat joissa vesileima, on ottanut Bjork Ellingsbo.

Käykää kattomassa tästä linkistä vielä lisää kuvia leiriltä!